Objavljen: Građevinar 76 (2024) 12
Tip rada: Znanstveni rad
Preuzmi članak (HR verzija): PDF
Preuzmi članak (EN verzija): PDF
Izgradnja ceste primjenom drvnog pepela
Sažetak
U radu su opisane posebnosti izgradnje pokusne dionice interne ceste u kojoj je drvni pepeo upotrijebljen za poboljšanje nosivosti posteljice te za izvođenje nosivog sloja kolničke konstrukcije. Tijekom izgradnje provođena su laboratorijska ispitivanja te terenska kontrolna ispitivanja. Rezultati su pokazali kako povećanje nosivosti posteljice primjenom stabilizacije drvnim pepelom iznosi 155 do 235 % u odnosu na prirodnu glinovitu posteljicu. Zbog vezivnih svojstava drvnog pepela nosivost posteljice nastavlja rasti i nakon izvedbe te uočeno povećanje nosivosti posteljice (14 dana nakon izvedbe) iznosi od 31 do 39 %. Nosivi sloj izveden od drvnog pepela ostvario je module stišljivosti Ms = 60 do 80 MN/m2 te tako udovoljio kriterijima nosivosti. Iskustva s pokusne dionice potvrđuju potencijal drvnog pepela za primjenu u poboljšanju nosivosti posteljice i za izradu nosivog sloja kolničke konstrukcije te mogu biti poticaj za racionalnije i ekonomičnije projektiranje i izgradnju kolničkih konstrukcija, posebno u područjima s velikim količinama otpadnog pepela iz drvne biomase kakvo je područje Slavonije.
Ključne riječiodrživi razvoj, drvni pepeo, interna cesta, pokusna dionica, kontrola kvalitete